De ideale wereld

17-02-2016 19:15

What would it be?

Wat als jij je eigen wereld mocht samenstellen? Wat zou je dan veranderen? of zou je alles laten zoals het is? Zouden we leven in een democratie of is er maar een iemand aan de macht? Zou jij dan aan de macht zijn of laat je het door iemand anders doen? Wat zou je doen met dingen zoals: zorg, criminaliteit, onderwijs, huisvesting? Heb jij er wel eens over na gedacht? iets in de wereld wat jij graag anders zou zien? Of zet dit bericht je aan het denken?

 

Onderwijs

Hoe gaat het nu? Is dat goed? of moet dat anders... Laten we eens kijken naar het hbo, waar afgelopen jaar het 'nieuwe stelsel' is ingevoerd. Ik als 5havo-er ben al druk aan het kijken naar studie optisch en weet een beetje hoe het onderwijs in elkaar zit. 'Kinderbijslag krijgen kinderen tot hun 18e' De meeste mensen die dit horen zouden zeggen 'ja!' Ik moet je teleurstellen het antwoord is nee. Ouders van kinderen die op het 18e nog op de middelbare school zitten of een mbo opleiding doen, krijgen kinderbijslag voor hun kinderen tot die 18 zijn. Ouders van kinderen die havo of vwo gedaan hebben en voor hun 18e een vervolgstudie hbo of wo gaan doen, krijgen geen kinderbijslag voor hun kinderen tot die 18 zijn. Als je kijkt naar mijn geval: Ik ben 16 als ik afstudeer en ben waarschijnlijk net 17 wanneer ik begin met studeren. Ik van onder 'het nieuwe stelsel' Dat betekend dat ik vanaf oktober kan lenen. Ja je leest het goed het nieuwe stelsel is namelijk een leen stelsel. Alleen wanneer veel broertjes en zusjes hebt, ouders met een laag salaris of een combinatie daar van maak je kans op een beetje geld van de overheid en voor de rest is het lenen. Je ouders krijgen kinderbijslag tot september. Vanaf oktober maak je namelijk gebruik van 'het nieuwe stelsel'. Wat vinden jullie hier van? Moet kinderbijslag blijven tot 18 jaar of is dit een goede regeling? Of zou jij het in jou ideale wereld helemaal anders doen?

 

Milieu

Laatst tijdens de scheikunde les keken wij een filmpje over een Vlaams bedrijf dat onderzocht deed naar andere manieren om energie te winnen, een vervanger voor de huidige brandstoffen. Dit bedrijf had een grootte boom plantage en deed allerlei onderzoeken bij deze bomen. Zoals jullie wel weten nemen bomen CO2 (koolstofdioxide) op en maken ze O2 (zuurstof). Het bedrijf deed onderzoek na hoeveel CO2 er opgenomen werd door de plantage en als het bijdraagt aan de hulp tegen de vervuiling en ze deden onderzoek naar het halen van energie uit bomen. Bomen worden gezien als 'oneindig product' omdat je eindeloos bomen kan planten. In het filmpje werd gesteld dat 4 gezinnen een jaar lang van stroom konden worden verzien door een boomplantage ten grote van 3 voetbalvelden. 

 

Voor de grap hebben een paar klasgenoten en ik uitgerekend wat dit nou eigenlijk zegt. Wat wij gedaan hebben is stellen dat er in Nederland 17 miljoen mensen wonen en dat een gezin uit 4 personen bestaat. Daarna hebben we gekeken naar de oppervlakte van Nederland, deze bleek voor 18% uit water te bestaan. Vervolgens hebben wij gekeken hoeveel hectare een voetbalveld is en wanneer ieder gezin de 1,5 voetbalveld krijgt die hij nodig is, of dat in Nederland ging passen. De uitkomst: Als iets meer dan 93,6% van Nederland uit boom bestaat, is er voor iedere inwoner genoeg, voor altijd, want na het kappen van de bomen plant je weer nieuwe!

 

Dit is niet het enige onderzoek naar nieuwe manieren van 'groene energie'. Zo kennen we vast allemaal wel de zonnepanelen en de windmolens. ook bestaat er een bedrijf dat onderzoek doet naar de energie die het mogelijk oplevert als men het zoete water uit het IJsselmeer aan het zoute zeewater toevoegt. Kort om allemaal manier hoe het 'beter' kan, maar wat vind jij? Welke verandering zou jij steunen of zou je er geen een steunen? is het wel allemaal prima zo? Hoe zie jij jou ideale wereld?

Minimale lonen

'Alle werknemers vanaf 23 jaar hebben recht op het wettelijk minimumloon. Dit is het loon dat u minimaal moet ontvangen als u werkt. Voor jongere werknemers (15 tot 23 jaar) geldt het minimumjeugdloon. Het minimumloon beschermt u tegen onderbetaling. De overheid pakt onderbetaling streng aan, onder andere door hoge boetes te geven aan werkgevers.' - https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon 

En wat vind u van minimumlonen? Goed dat het bestaat? Zou het voor iedereen gelijk moeten zijn of voor iedereen anders? Of werkt met niet in uw ideale wereld? 

 

Huisvesting

Al die vergunningen: ik wil dit bouwen, dit weghalen, dit slopen, etc. Overal is een vergunning voor nodig. Vind u dat goed? Of deels goed? Of gewoon dikke flauwe kul?

 

Mijn ideale wereld & jouw ideale wereld

Hier boven heb ik een aantal zaken beschreven , natuurlijk droom ik wel eens over 'de ideale wereld' als christen geloof ik dat ik eens bij Jezus ben en dan voor eeuwig leef in zijn paradijs. Als ik fantaseer over de ideale wereld, houd ik altijd het paradijs in mijn achterhoofd. Dan is het niet zo zeer dat ik fantaseer over een ideale wereld, maar dat ik me afvraag hoe het paradijs zou zijn: zou dit er zijn? Zouden ze het zo doen?

Nou heb ik jullie wat verteld over het onderwijs, milieu, lonen en huisvesting. Natuurlijk zijn er nog zoveel andere dingen waar je over na kan denken. Laat me weten hoe jullie denken over de 'ideale wereld' Ik lees graag wat jullie denken!

 

-X- TJ